zondag 21 februari 2016

M: zelf baard-muts maken


tja, het was weer Sinterklaas een tijdje geleden (al weer twee-en-een-halve-maand geleden inmiddels...) en het liefst maak ik dan zelf iets.

Ten eerste is het leuk om te doen,
ten tweede kan het zijn dat ik spullen gebruik die hier in huis liggen te wachten op een creatief moment... en dat ruimt weer lekker op (hoop ik) en
ten derde is het vaak iets wat je niet precies zo kunt kopen en dan toch krijgt!

Genoeg reden dus om mijn gedachten de vrije loop te laten. Vorig jaar maakte ik een tekenmap voor mijn oudste zoon en zijn vriendin (zie hier), en hoewel papier en karton altijd leuk is om mee te werken, was dat minder van toepassing op mijn jongste zoon en daar wilde ik iets voor maken. (al had ik wel een leuk idee voor de vriendin van mijn jongste, daar volgt nog een ander bericht over)

Een week voor Sinterklaas kwam het verlossende idee zomaar naar voren. Mijn jongste had een baardmuts gezien, die hem wel lekker warm leek, maar dat was veel te duur, dus streepte hij dat resoluut weer van zijn lijstje.

Een baardmuts???? Wat ??? Op een stil moment even zoeken wat ik me daarbij moest voorstellen .Gelukkig is daar de tablet en was het mysterie zo verholpen. Dit dus zo ongeveer...

Ginger-tom-800x800

Oké, dat is dus een baardmuts. En ja, ik kon me zo voorstellen dat het lekker warm was en waarom mijn zoon dat wel wat leek. En het is gehaakt (en dat kan ik, zie hier ), soms gebreid (kan ik ook, hele truien zelfs, al is dat al weer lang geleden...) En wat iemand anders kan maken, moet ik toch ook kunnen leren...
Die avond een bol wol uit de voorraad gehaald, een haaknaald nr.5 (schiet lekker op) en met de tablet op schoot een avond de engelse termen geleerd en de steken geoefend. Oh, you tube staat vol leuke en handige tutorial filmpjes! en met de pauzeknop en steeds even terug spoelen krijg je dus zelfs een baardmuts in een avond af!

  • Ik gebruikte dit filmpje als eerste, baardmuts met rechte steken, om te beginnen: baardmuts beginner 23:49 minuten, mondelinge uitleg in het engels, stap voor stap, goed te volgen. Uiteindelijk vond ik de baard er minder mooi uit zien. Te veel een gehaakt uiterlijk, maar prima om mee te beginnen

  • Later zag ik deze, met een soort bobbels (puff bubble stitch), veel "echter": baardmuts gevorderd, 11:33 minuten, geschreven uitleg, stap voor stap, heel duidelijk ook. Deze ben ik gaan gebruiken.

  • En voor de beanie gebruikte ik deze: haken van beanie , in alle maten, 20:39 minuten, heel duidelijk! Beanies zitten goed, zelf te variëren in kleuren, strepen, enkele of dubbele stokjes. Prima te doen, je koopt nooit meer een muts!

Alleen het vastzetten aan de muts/beanie bleek niet handig. Zit het uiteindelijk mooi en goed aan elkaar, krijg je het geheel niet goed aan/op. Plus als het warmer wordt, moet je dan het geheel afdoen. Het leek me handiger om er een soort lussen voor achter je oren aan te maken en dan je muts/beanie er over heen. Zo aangedaan, zo weer af als je dat wil.

Tja, en dan.... Dan blijkt dat het restje wol wel leuk is om te oefenen, maar eigenlijk is bruin toch leuker en "echter" dan vaal mosgroen... En een paar dagen later blijkt een gemêleerde wol in verschillende bruin of zwart/wit nog veel leuker te zijn. En een beanie en de baard in verschillende kleuren maakt het "echter" en minder "donker" om tegen te komen. En zo bleef ik bezig tot de avond voor Sinterklaas. En is mijn voorraad wol weer een beetje gegroeid...

Het was een van de eerste pakjes die uitgepakt werden en het was een groot succes!
Een brede grijns op het gezicht van mijn zoon. Verbaasde blikken van mijn andere zoon die van het bestaan van baardmutsen nog niet afwist. Zijn vriendin die lachend in een toekomstbeeld keek en lachen alom toen iedereen het wel eens wilde proberen.


















Helaas is het nog niet echt lang koud genoeg geweest om het volop te kunnen dragen, maar de pret die avond, is die paar avonden haken al wel waard geweest!

En haken op nr.5 is vèèèèl leuker dan op nr.3 die ik gebruikte voor de pannenlappen van Granny's squares. En iets maken dat je kan dragen vind ik ook veel leuker!

De pannenlappen zijn inmiddels doorgegeven aan de vriendin van mijn oudste zoon, ook als Sinterklaascadeautje. Het blijkt dat haar moeder bezig is met een hele grote sprei voor haar, van allerlei gehaakte stukjes, en dit zou een  welkome en mogelijke aanvulling kunnen zijn.
Fijn als spulletjes op hun goede plek terechtkomen!


Ook leuk voor "grote mensen"...

nou pap, eindelijk dan 2 zonen!!









2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig!

Hartelijke groet, Marjo.

huis-tuin-en-keuken.blogspot.nl zei

Dank je!
Heel leuk om te maken ook, zo op een regenachtige avond.
Mirjam