maandag 14 december 2015

C: Geurige dennenappels

Na de vorige blogpost over het maken van dennenhydrolaat (hier) blijf ik nog even in de sfeer van de dennen. Het is per slot al december, dé maand bij uitstek voor dennenbomen nietwaar? Hoewel ik het nu specifiek wil gaan hebben over de dennenappels. Geurige dennenappels nog wel!! Voor een heerlijk ruikend huis tijdens de feestdagen.

In het stukje bos waar ik dagelijks met de hondjes wandel stikt het van de dennen, en dus ook van de dennenappels. Allerlei maten kun je er vinden, maar vooral de grote zijn favoriet. Bij de hondjes dan. Niets leukers dan achter een dennenappel aanrennen. Nu kan ik natuurlijk ook een tennisbal meenemen, maar die is net iets te groot voor hun bekjes. Dennenappels niet, die hebben een spitse punt dus dat past altijd wel. Bovendien, als we het tijdens het spelen kwijtraken dan is het ook niet zo erg, het bos ligt er toch vol mee.
Maar meestal raken we ze niet kwijt. Meestal worden ze helemaal mee naar huis gedragen, vol trots. Bij de voordeur grijp ik pas in, geen dennenappels mee naar binnen. En zo gebeurt het dat we naast de voordeur een groeiende berg dennenappels hebben liggen. Eens in de zoveel tijd gooi ik er een zwik weg in de gft.

Maar deze maand krijgen er een paar een ander doel. Ik zocht er een aantal uit, die dus voor het gemak al bij de voordeur lagen maar anders moet je dus even het bos in, en maakte ze schoon.

Dat deed ik door ze een tijdje in water te laten weken onder iets zwaars zodat ze onder water bleven, en daarna door ze met een borsteltje af te schrobben. Geen honden-slijm of beestjes meer, alstublieft.

Vervolgens gingen ze op wat bakpapier de oven in om ze weer te drogen. Daardoor gaan de schubben van de dennenappel mooi open staan. Mogelijke beestje die daar nog onder verscholen zaten overleven de oven niet. Aangezien de dennenappels nog wat hars kunnen bevatten wat vluchtig is, zette ik de oven niet té heet. Ongeveer 100 graden C. Als je zelf hoger durft gaat het drogen ook sneller. Blijf in ieder geval een beetje in de buurt. Bij mij stonden ze toch wel voor een uur of 5 in de oven, met de ventilator aan.

De volgende dag, toen de dennenappels helemaal afgekoeld waren kwam het leukste gedeelte, de geuren toevoegen. Zelf koos ik voor etherische olie, dat vind ik lekkerder dan synthetische geurolie, maar neem gerust wat je zelf lekker vindt. Traditioneel worden vaak de wat zwaardere decembergeuren gebruikt, zoals kaneel en kruidnagel, maar je kunt elke geur of geurcombinatie gebruiken die je lekker vindt. Sinaasappel, dennengeur etc.
Met mijn verzameling etherische oliën koos ik voor een mix kaneel-kruidnagel op 3 dennenappels, daarnaast 3 dennenappels met een mix lavendel-anijs, en nog 6 dennenappels met een mix cederhout-benzoë-sandelwood.

Druppel de geur(en) op de schone, droge en open dennenappel en berg ze vervolgens in een afgesloten plastic zak op. Heel makkelijk daarvoor zijn de ziplock-zakjes. En laat zo alles lekker intrekken. Het hout van de dennenappel neemt de geur op en geeft die later langzaam weer af. Met als gevolg een heerlijk ruikend huis.

Hoe lang de geur blijft hangen is van een aantal factoren afhankelijjk. Allereerst van de geur zelf. De diepe zware geuren blijf je langer ruiken dan de vluchtige. Menthol en citrus vervliegen sneller dan houtige of kruidige geuren. Wat niet wil zeggen dat je die dus niet kan gebruiken. Vaak is de combinatie van meerdere geuren juist erg lekker, die net als bij een parfum langzaam veranderen.
De hoeveelheid druppeltjes die je toevoegt is ook van belang. Voor etherische olie deed ik er ongeveer 10 per dennenappel in totaal. Bij de mix kaneel-kruidnagel wat minder en bij de mix lavendel-anijs wat meer.
Daarnaast is natuurlijk ook het aantal dennenappels dat je gaat behandelen van invloed. Hoe meer dennenappels bij elkaar, hoe sterker (en dus langer) de geur waarneembaar blijft.
Tot slot is de periode waarin ze opgesloten blijven in de plastic zak nog mede bepalend. Hoe langer, hoe sterker. Van een dag tot twee weken is allemaal mogelijk.
Globaal gezien zouden de dennenappels dan ergens tussen de paar dagen tot de paar weken geur af kunnen geven.

Eenmaal uit de plastic zak kun je de dennenappels geurend en wel in een mooi mandje leggen met wat versiering erbij als tafelstuk. Of integreren in een mooie kerstkrans, of per stuk bij het raam hangen. Nou ja, van alles dus. Dat laat ik een beetje aan jullie over. En als de geur te flauw wordt kun je weer nieuwe druppeltjes toevoegen en even in een plastic zak laten zitten.

Leuk toch? Al denk ik niet dat de hondjes ze nog erg graag in hun bek nemen als er eenmaal geur op zit. Haha.

Mocht je dit allemaal teveel gedoe vinden dan is er ook nog een makkelijkere manier om wat lekkere en natuurlijke geur in je huis te krijgen d.m.v. een bakje water op het vuur (fornuis/kachel) met wat citrusschillen en kruiden erin. Ik beschreef dat een paar jaar geleden uitgebreider hier. Gister ging bij ons voor het eerst de houtkachel aan met meteen een pannetje met sinaasappel -en citroenschil erin, 2 kaneelstokjes en wat rozemarijntakjes.  Hmmmmm, héérlijk.


3 opmerkingen:

Truus zei

Dat wordt het bos in want de grote dennenappels in de tuin worden leeg geplukt door de eekhoorntjes. En bij de andere zijn ze nog kleiner dan een mandarijn dus hup naar heb bos.
Heb het wel eens met vet en zaad tussen de schubben gedaan voor de vogels.
groetjes,Truus uit Drenthe

Unknown zei

Hoi, mag ik vragen waar dit bos is?

Anoniem zei

Zou ik ook willen weten