maandag 13 oktober 2014

C: Recept voor bellenblaas -EXTRA LARGE-


Je hebt van die blogberichten die er een tijdje over doen om eindelijk het licht te zien. Dit is er eentje van. Al maanden ben ik bezig om er werk van te maken maar steeds werd het maar iets verder uitgesteld. Omdat ik niet meteen alle ingrediënten had, of het juiste materiaal, of gewoon te druk was met andere dingen.
En dat terwijl het zo ontzettend leuk en magisch is om te doen! Zelfs een klein beetje verslavend. 

Als hobbymatige zeepzieder heb ik wel iets met zeepbellen. Het is zo feestelijk en vrolijk meteen. Maar ook vluchtig en wonderlijk, al die kleine transparante belletjes in de lucht. 
Maar dat alles valt toch wel een béétje in het niet als je de heeeele grote reuzenbellen blaast die als dansende barbapapa's door de lucht spoken. Dát is bellenblazen voor de serieuze liefhebber, en daar hoef je echt geen kind meer voor te zijn! Het vergt alleen wel iets meer voorbereiding want uiteraard moet je zeepmengsel aangepast worden om zo'n grote bel te kunnen vormen. En ook kun je niet meer met een gewoon blaasstokje aan komen zetten, uiteraard. 

Goed bellenblaas:

Via internet leerde ik dat een goed recept voor grote bellen bestaat uit de volgende ingrediënten:
Water: Gewoon kraanwater is goed.
Oppervlakte actieve stof : In dit geval afwasmiddel. (Niet alle afwasmiddel is geschikt. In Nederland gebruik je het beste het afwasmiddel van Dreft. )
Polymeer: Een polymeer zorgt ervoor dat de zeepbel kan rekken zonder meteen kapot te barsten en wordt als bijna onmisbaar aanbevolen als je grote bellen wil blazen. Een populair natuurlijk polymeer is "Guar Gum" gemaakt van bonen. Soms in natuurvoedingswinkels te koop, in ieder geval wel via webshops op internet.
Ph-aanpasser: Door het gebruik van afwasmiddel veranderd de Ph van het water. Om dit weer aan te passen kun je bakpoeder gebruiken. (Hetzelfde poeder wat je ook in de keuken gebruikt.)
Vochtinbrenger: Hierdoor droogt de zeepbel minder snel uit. Glycerine is een goed voorbeeld. 


Het recept:

- 1 liter kraanwater (warm)
- 40 gram Dreft afwasmiddel
- 1,5 gram Guar Gum
- 2 gram bakpoeder
- 1 theelepel glycerine

Weeg in een klein bakje de Guar Gum af en voeg daar een beetje glycerine aan toe, genoeg om het samen te kunnen mengen. 1 theelepel is vaak al genoeg.

Meng het samen tot een klontvrij geheel. Het komt nooit echt helemaal in suspensie, maar zolang er geen klontjes inzitten is het goed.

Van het 1 liter warme water neem je een kwart (250 ml.) af en verwarmt dat tot heet.

Voeg aan die 250 ml. heet water het Guar Gum-glycerine mengsel toe en blijf dat ongeveer 2 minuten doorroeren. Het water zal er enigszins dikker van worden.

Dit mengen met het overige driekwart (750 ml.) warme water.

Het geheel goed roeren en enigszins laten afkoelen.

Meet 40 ml. van het afwasmiddel af.

En roer dat rustig door het water-Guar Gum-glycerinemengsel. Niet te hard anders gaat het teveel schuimen.

Tot slot nog het afgewogen bakpoeder erbij.

En weer rustig doorroeren. Na een kwartiertje wachten is je bellenblaasmengsel in principe klaar voor gebruik, al schijnt het beter te zijn als je een etmaal wacht voor het beste resultaat. Deze hoeveelheid lijkt niet veel maar toch kun je er heel wat grote bellen mee maken. Genoeg voor een middag plezier!

De bellenblaas-stok:

De bellenblaas-stok is een geval apart, die zul je zelf moeten gaan maken. Gelukkig is ook dat niet al te moeilijk. Wat je nodig hebt zijn:

2 stijve stokken als lange handvatten. (Ik gebruikte bezemstelen, al zijn die wel wat zwaarder als je dit met kinderen gaat doen.)
2 stukken veterkoord (liefst van katoen of andere opneembaar materiaal) De bovenste is dikker en korter (ongeveer 85 cm.) dan de onderste (ongeveer 170 cm.). Dat dikteverschil komt doordat het bovenste koord de drager is van het zeepsop, een dikker koord kan meer sop opnemen.  
2 ooghaakjes. Om het koord aan de stokken te bevestigen.
- optioneel, een gewichtje voor aan het onderste koord. Niet noodzakelijk maar soms wel makkelijker als er meer wind staat. Ik gebruikte een grote kraal die ik met wat dunner touw aan het onderste koord vastknoopte.

De praktijk:

Als er een windje staat, ga dan met de wind in de rug staan. Doopt het koord in het zeepmengsel. Laat het erboven heel even uitlekken en brengt het dan, met de stokken nog tegen elkaar boven je hoofd. Langzaam..langzáám..haal je nu de twee stokken van elkaar zodat het koord zich opent. Door de wind komen er automatisch bellen vanaf. (Als er geen wind staat zul je zelf een stukje achteruit moeten lopen (of in een drafje.))

Als je te lang wacht, en je de bel te groot laat worden, springt ie stuk terwijl het nog aan je koord vastzit. Wil je een bel sluiten dan moet je langzáám de twee stokken weer naar elkaar toe brengen zodat het koord zich sluit (en de bel ook.)

En nu jullie:

Bellen blazen is veel leuker als je niet alleen bent. (Je zult overigens toch wel gauw publiek krijgen dat bewonderend toekijkt) Ik kreeg net m'n ouders op bezoek en dat was natuurlijk bij uitstek het geschikte moment om samen de straat op te gaan. Niet het mooiste weer dus we gingen naar het dichtstbijzijnde parkeerplaatsje.

Kijk eens wat een prachtige bel m'n vader te voorschijn toverde.

Al knapte die wel stuk... dat doen ze ook mooi trouwens. Niet in één keer maar van het koord af naar achteren toelopend. Je ziet het gebeuren. Bij bovenstaande foto is ie op de helft.

M'n moeder werd er helemaal jolig van. "Dit moet je bij een bejaardentehuis gaan doen." zei ze maar steeds. Wat maar weer laat zien dat het zeker niet alleen voor kinderen is.

Zelfs niet alleen voor mensen.. Want later in het bos bleek dat Lucky, een van de wat oudere buurthondjes, er ook helemaal speels en vrolijk van werd. Die bleef achter alle bellen aanrennen in een poging ze te vangen.

Het is echt prachtig om die enorme bellen door de lucht te zien wobbelen. Soms wel een meter in doorsnee. Ze blijven trouwens ook bast lang zweven als de wind ze een beetje omhoog neemt. 
Ik denk dat als ik nóg grotere bellen wil blazen (jááá), ik dan het koord wat langer moet maken. (Zo blijft er gelukkig altijd wel wat te experimenteren over!!) Maar in de tussentijd is dit al meer dan leuk genoeg, echt een aanrader!

(Bron: http://soapbubble.wikia.com/wiki/Soap_Bubble_Wiki)

49 opmerkingen:

Anoniem zei

Ooow dit is mooi als je ooit nog een dagje gaat bellen maken dan kom ik graag proberen en kijken.en dat baasje van keetje wilde ook dan komen gezellig :)

cr-mics zei

Jaa, gezellig!! Baasje van Keetje! :-)
Maar alleen als Keetje dan ook meekomt... en wie weet, volgend jaar dan toch óók op Vlieland, zoals dit jaar het plan was geweest!

Mirjam zei

Krijg je toch meteen goede zin van!!
Liefs, Mirjam

~° Sarah °~ zei

Oh ik wist niet dat er zoveel ingredienten kwamen kijken bij die grote bellen maar dat heb je precies goed voor elkaar! Wat een bellen! Die laatste foto, zo mooi!

Unknown zei

GAAF !!!

dakpannen vervangen zei

vet gaaf !

Marian Volkers zei

Recept werkt goed! Ik heb het oplossen van de guargom geprobeerd met het afwasmiddel ipv de glycerine, en dat gaat een stuk makkelijker. Heb ik niet zelf bedacht hoor, zag ik op een Amerikaanse website.

cr-mics zei

Hallo Marian,
Dank je voor de tip. Alhoewel het ook helemaal niet moeilijk is om het in de glycerine op te lossen. Beetje roeren, klaar. Denk niet dat het verschil maakt.
Veel plezier met bellenblazen!
Groetjes Chantal

Anoniem zei

Hoi,

Ik wil dit recept graag proberen, maar heb geen goede keukenweegschaal. Zou je de hoeveelheden willen/kunnen vertalen naar bv theelepels o.i.d.?
Alvast bedankt!
Ilona

cr-mics zei

Bakpoeder zit in pakjes van 7 gram, als ik het goed heb. Dus dat kun je optisch verdelen naar 2 gram. En dan neem je qua hoeveelheid iets minder van de guar gum.
Dan ben je er al.
Veel succes met de bellenblaas.

Anoniem zei

Hoi hoi,

Graag wil ik dit recept uit proberen. Mijn vraag is waarmee guargom evt te vervangen is? Lees ook vaak recepten met maizena of suiker is dit dan mogelijk een vervanger?

Alvast bedankt��
Groetjes simone

cr-mics zei

Hallo Simone,

Naar mijn weten is Guar gum onmisbaar in een recept voor extra grote bellen.
Ik kan je daarvoor dus ook geen bevredigend alternatief geven.

Groetjes Chantal

Anoniem zei

Dank voor het antwoord :-)....Guar gum toch via internet besteld. Moet dus even geduld hebben om dit recept te proberen. Hoop echt op die mooie grote bellen voor mijn zoontje hij is dol op bellenblaas

Groetjes simone

Menno en kim zei

Werkt super. En onze meisjes van 3 en 5 vinden het geweldig om erachteraan te rennen. Super recept is dit. Gr. Fam. Jacobs

Anoniem zei

Hoi,
Superbedankt voor dit recept! Het was even zoeken naar Guargum, maar ondanks de verzendkosten toch maar op internet besteld. Ik heb het bellenblaassop net gemaakt. Ben echt reuzebenieuwd! Wil 't volgende week gaan gebruiken op een buurtfeest. Ik heb wel 'ns gelezen dat bellenblaassop vlekken kan geven op kleding en dat je moet oppassen in de buurt van tenten. Hoe zal dat gaan met deze samenstelling?
Gr. Bernilde

cr-mics zei

Hallo Bernilde,
Eerlijk gezegd geen idee. Heb niets gemerkt qua permanente vlekken op kleding en heb nooit in de buurt van tenten gewerkt. Heel veel plezier volgende week. Je zult gegarandeerd succes hebben ermee!
Groetjes Chantal

Anoniem zei

Hoi Chantal,
Bedankt voor je reactie. Ik probeer 't wel even uit van te voren of het vlekt.
We hebben het bellenblaassop intussen uitgeprobeerd en het werkt super! Echt heel erg leuk!
Ik heb nog één vraagje. Weet je misschien hoe lang het sop goed blijft?
Gr. Bernilde

cr-mics zei

Hallo Bernilde,
Ja..leuk he? Het is zo'n magisch effect!
Zelf heb ik het mengsel altijd binnen 2 weken opgemaakt. Zou het zelf koel bewaren als het voor een langere periode is dan dat.
Groetjes Chantal

Anoniem zei

Dank je!
Gr. Bernilde

Anoniem zei

Nou ja zeg. Zoek ik een recept voor mega zeepbellen, kom ik dat koppie van jou tegen Mirjam! Wat grappig. Ik vind nu allerlei rechten, maar sommigen laten gaar gum achterwege. Weet niet goed wat te doen nu. Moet het vrijdag al hebben... Enfin. Leuk om jullie blog te zien!! Groetjes Simone Valkenswaard

Anoniem zei

Dit recept ga ik zeker proberen! Werkt maïzena ook als polymeer? Zoiets dacht ik. Groetjes Marijke

cr-mics zei

Hallo Marijke,
Voor deze extra grote bellen wordt Guar Gum als onmisbaar gezien in het recept. Misschien dat maïzena wel voor kleinere bellen werkt.
Groetjes Chantal

Anoniem zei

Dan ga ik op zoek naar guar gum. Ik had er nog nooit van gehoord. Bedankt!

Anoniem zei

Xanthan gum is een goed alternatief voor guargum. Het is een bindmiddel voor het bakken van glutenvrij brood. Te koop bij natuurwinkels.

Rita zei

Hi Chantal,

Na tig pogingen met de meest gekke receptuur gaf ik bijna de moed op om ooit zelf mooie, stevige XL-bellenblaas te kunnen maken. Tot... ik jouw profi beschreven recept zag. Vooruit, een laatste poging, dacht ik bij mezelf. En wat ben ik daar blij mee! Vandaag ga ik opnieuw een flinke lading maken, dit keer voor het verjaardagsfeestje voor mijn dochter. Dat gaat vast een groot succes worden; veel dank!

Warm groet,
Rita

cr-mics zei

Hallo Rita,

Fijn om te horen dat het toch nog goed heeft uitgepakt voor je. En nog gefeliciteerd met je dochter. Een geweldig effect voor verjaardagsfeestjes, nietwaar?
Groetjes Chantal

cr-mics zei

Hallo anoniem,

Ik ga het deze zomer zeker eens proberen met Xanthan gum. Als het net zo goed werkt als Guar Gum is het namelijk een makkelijker verkrijgbaar alternatief. Maar voor ik het in de tekst ga aanvullen wil ik het eerst zelf ervaren.
Bedankt voor de tip
Groetjes Chantal

Anoniem zei

Wanneer ik het guargum-glycerine mengsel bij het heet water doe, krijg ik het niet gemengd; er blijven gewoon brokken drijven in het water?

cr-mics zei

Roer je met een kleine garde? Dat gaat een stuk makkelijker. Een minuut of twee even goed met de Garde roeren en de klontjes zouden weg moeten zijn.
Succes!

koen zei

De guargom eerst oplossen in ontsmettingsalcool (ethanol), daarna kokend water bijgieten. Ik gebruik voor mijn grote bellen helemaal geen glycerine.

Anoniem zei

Hallo, ik ben benieuwd of xantaangom net zo goed werkt als guargom. Heeft iemand dit uitgetest? Ben namelijk in mijn zoektocht naar guargom wel xantaangom tegengekomen...
Eefje

Anoniem zei

Ik heb de 250 ml heet water in een bredere mengkom gedaan, de guargom in een zeef. Steeds een klein tikje op de zeef laat net genoeg guargom vallen, zodat het zonder klontjes opgenomen wordt door het water. Even door roeren en kaar voor het volgende tikje op de zeef. Snel goed resultaat. Daarna de glycerine toegevoegd al roerende. GR ob

Anoniem zei

Kun je de gemaakte bellenblaas een aantal weken bewaren?
Eefje

Unknown zei

Ik doe het mengen heel anders.
Ik doe de guar gum met de bakpoeder in een kom. Doe vervolgens de glycerine er bij en meng dit geheel klontvrij.
Vervolgens doe ik de Dreft er bij en nogmaals goed roeren.
Dit mengsel kan je erg lang bewaren.
Al moet je het even goed schudden voor gebruik. Wanneer ik het wil gebruiken maak ik het aan met de juiste hoeveelheid water.
Erg leuk ook om een pote met het mengsel mee te geven na een verjaardagsfeestje.

Succes gegarandeerd....

cr-mics zei

Klinkt goed André, dank je voor het delen.

Anoniem zei

op mijn werk gebruik ik vaak lekzoekvloeistof om gasleidingen op lekkage te controleren.
ik heb daarvoor een pot in de bus staan waar ik met zeg maar een eetlepel 10 liter lekzoekvloeistof maak.
een jaar of wat terug toen mijn dochter ook helemaal gek was op bellenblazen heb ik dat vaak gebruikt om haar potje weer te vullen.
zij was daar heel blij mee want dat werkte veel beter dan de bellenblaas uit de winkel.
of het ook werkt met die superbellen van jou hebben we nooit geprobeerd.
maar denk wel dat het zou kunnen werken.
voor de gene die die geen zin heeft in mengen en doen zou een bezoek aan de bouwmarkt dus ook een optie kunnen zijn.

groetjes lammert

Atelier de Zeepbel zei

Dank voor je recept! Ik ben nu al 2 x naar een verzorgingstehuis geweest met mijn bellenblaas. Kom onverwacht en verdwijn ook snel: zeepbel eigen.Zoiets plan ik wanneer het mij uit komt. Erg leuk! Zijn er meetings van bellenblazers? Lijkt me erg leuk om een aantal collega's in actie te ontmoeten.

Ardy

Unknown zei

Hier in Turkije is het ook een grote hit. De guargum was makkelijk te krijgen bij de kruidenwinkel. Hopelijk krijgen we het door de douane mee naar Nederland, het blijft toch wit poeder ;)

Bedankt voor het recept en de duidelijke uitleg,

Jolande en AarJan

Giorgo zei

Hoi! Bedankt voor de uitleg. Ik heb het recept wel wat moeten aanpassen. Al het warme of hete water heb ik koud gemaakt omdat anders de guargom heel hard gaat klonteren. De guargom heb ik aan een kwart van het water toegevoegd. Gemengd en daarna de glycerine hier aan toegevoegd. En dan dit geheel opnieuw in de rest van het koude water.
Klonterde dat bij jou dan niet verschrikkelijk hard? Met koud water mengt alles heel mooi en krijgt het de perfecte viscositeit.

Giorgo zei

Leuke tip!

cr-mics zei

Hallo Giorgo,
Toevallig had ik begin deze maand weer een grote partij aangemaakt maar bij mij geen klonters. Maar dat neemt niet weg dat het bij anderen wel zo kan zijn, blijkbaar. Wat goed dat je een oplossing hebt gevonden! Dank je wel voor het delen daarvan. En heel veel plezier met de bellen.
Groetjes Chantal

Filiep zei

Hallo
Ivm recept voor bellenblazen:
-gaat het inderdaad over 1,5 gram Guar Gum ?(op de foto lijkt dit veel meer)
-bij andere recepten meestal grotere hoeveelheden afwasmiddel (tot 200 ml??) en tot 20 ml glycerine of meer. Van waar de verschillen ? (uiteraard is dit recept dan voordeliger)

Vg

Filiep

cr-mics zei

Hallo Filiep.

Er zijn vast inmiddels meer andere recepten in de omloop, maar dit is precies het recept wat ik volg en waar ik tevreden mee ben. Ben dus niet aan het experimenteren met hoe andere mensen het doen en kan je dan helaas ook niet echt uitleggen waarom iemand het zus of zo doet. Wellicht kunnen de zeepbellen dan nóg groter worden? Maar voel je vrij dit recept uit te proberen en aan te passen naar je eigen wensen.
Groetjes Chantal

Unknown zei

Hoi Chantal, voor het zomerkamp van mijn dochter hebben we je recept gebruikt. Helemaal top! Bedankt en liefs uit zuid spanje!

Unknown zei

Wat een mega recept Chantal!!! Ze blijven minuten lang zweven. Ik ben weer een klein jongetje!

Sara zei

Ik heb het recept gemaakt en het werkt eigenlijk al per direct. Ik heb wel veel klonters. Iemand enig idee wat ik mis heb gedaan?
Alles ging goed tot ik de 750 ml water erbij deed.

Anoniem zei

Sara, die klonten had ik ook met warm water, een staafmixer loste dit voor mij op. Later heb ik alle ingrediënten (x8 omdat ik dan een volledig zakje gist van 16 gram kan gebruiken) gemengd ZONDER water. Je hebt dan een klontvrije basispap die je naar wens aan kunt lengen. Groeten, Thijs.

Anoniem zei

Ik ga het donderdag gebruiken. Klinkt top!

Sandra zei

Nog steeds een dikke hit. Elke zomervakantie neem ik de spulletjes mee en maak ik het. Je recept/ website al vaak doorgegeven
Dank je wel voor het delen
Gr sandra