zaterdag 9 augustus 2014

C: Mid-zomer moestuin

Maf, ik besef me nu ik dit schrijf pas dat 'mid-zomer' eerder lijkt te verwijzen naar de mid-zomer van mid-zomernacht, de zonnewende. Maar dat valt juist helemaal aan het begin van de zomer, en niet in het midden!! Dus een beetje verwarrend is het misschien wel. In dit wandelingetje door de moestuin heb ik het echter over het midden van het zomerseizoen, begin augustus. We zijn op de helft al lijkt het er met al deze regen eerder op alsof we al een klein beetje op het eind van de zomer zitten, herfstig en nat. Niet de meest zonnige foto's dus. Het is niet anders.
In deze reeks is het 't vierde wandelingetje van het jaar, begonnen in de lente, mid-lente, zomer en nu dus mid-zomer. Hoe staat de moestuin er nu bij en ben ik nog iets opgeschoten?

Kleine terugblik naar anderhalve maand geleden en nu. Wat opvalt is dat de tuin een stuk voller is geworden. De warme zomerzon en de enkele frisse regenbuien tussendoor hebben de tuin in een groeispurt gejaagd. Het was haast niet bij te houden! Veel van m'n werkzaamheden beperkten zich tot het bijhouden van het onkruid en het oogsten van alle gewassen. Het was vaak ook te warm om meer te doen eigenlijk.
Toch is de tuin niet op haar volst nu, er zijn alweer gaten gevallen op plekken waar de oogst al weggehaald is. Daar moet nog iets nieuws komen, een tweede (soms derde) beplanting of een groenbemester.


In het linkerstuk liggen de rotatiebakken met de klassieke groepen. Peulgewassen, aardappelen, wortelgewassen, vruchtgewassen, bladgewassen, koolgewassen en aardbeien. Het merendeel kwam laat op gang vanwege de gulzige slakkenvraat deze lente en het feit dat ik pas laat ging uitplanten vanwege alle drukte. Dus wellicht had er wat meer oogst vanaf kunnen komen maar eigenlijk vind ik het allang prima zo. We hebben meer oogst dan we bij kunnen houden en verder is er weinig last van vogels of ziekten dit jaar.
En er is een hek gekomen! Het staat nog niet helemaal officieel vastgeschroefd, maar het staat er alvast! Best een groot lomp ding van ruim 3,5 meter, maar ik kon 'm gratis meenemen en heb 'm helemaal in m'n eentje in m'n handige autootje naar de volkstuin weten te verslepen. Een zweetklusje wel maar wat een voldoening! Ik vind 'm prachtig bij de tuin passen en het lijkt meteen meer 'af'.

Het rechterstuk ziet er heel wat leger en opener uit. Helemaal vooraan hadden de knofloken gestaan en nadat die eruit gingen ben ik de grond weer gaan opschonen en afdekken in voorbereiding voor een volgend project. Namelijk het maken van een hügelbed, de eerste stappen zijn inmiddels al gezet (Daar ga ik gauw veel meer over vertellen, even geduld nog.)
De middelste bak van de 'kruidentuin' is ook weer een stuk leger. Dat stond helemaal vol met wilde planten van een bijenmengselmix. Waren de bijtjes vroeg in het seizoen heel blij mee want het zoemde en leefde er tierig. Maar om te voorkomen dat de mix zich massaal zou uitzaaien heb ik het, voordat het zaad ging schieten, weer weggehaald. Ik zet er nu zolang wat extra koolgewassen in, voor winter-kippenvoer! Er bloeit inmiddels ook meer dan genoeg ander spul voor de bijtjes!

Nog steeds aan de rechterkant, maar nu achter de 'kruidentuin' is de groeispurt het ergst ingeslagen. Kijk maar eens hoe het er een dikke maand geleden ook alweer uitzag:
Niet te herkennen toch? De pompoenen kruipen overal tussendoor en overwoekeren de maïs helemaal. Ook de dubbele compostbak is amper nog te zien of te bereiken! Hier en daar steekt een pompoen-armpje zelfs het pad al over. Ik laat ze lekker gaan. Je kunt pompoenen snoeien zodat ze wat meer binnen de perken blijven en ook minder, maar grotere, vruchten geven. Maar ik heb liever meer en kleinere pompoenen dus ik laat ze lekker woekeren.
Achter de pompoenen staan de tomatillo's, aardperen en de boomspinazie te pronken. Ze onttrekken de mooi beschilderde kas haast uit het zicht, maar die extra schaduw is niet erg. Er komt meer dan genoeg zonlicht van boven.

En in de kas zijn de beschilderingen nog steeds goed te zien. Tomaten, paprika's, aubergines en komkommer staat erin. En eigenlijk geeft alleen de komkommer nog geen vruchten, terwijl die het vorig jaar juist zo goed deed. Ach ja.. het was sowieso al geen komkommertijd deze zomer!

Tot slot het stukje links naast de kas, waar de herfstframbozen staan. Daar is het nu volop oogsten! En elke keer gaan er ook wat koolblaadjes mee naar huis voor de kippen. Vinden ze superlekker, net als wat bietengroen. Die palmkolen hebben een tijd onder gaas gestaan om ze te beschermen, maar dat had ik vervolgens weer nodig voor de preiplantjes. Het is soms rouleren met de spullen die je hebt in de hoop dat het allemaal goed gaat.

Conclusie:

Ik ben eigenlijk heel tevreden met m'n mid-zomer moestuin dit jaar. Al is er nog stééds geen koude bak gekomen zoals op m'n to-do-lijstje stond. (De zoete aardappelen staan nu dus maar in m'n eigen achtertuintje waar ze hopelijk ook gelukkig zijn.) En er is ook nog geen hekje voor het linkerdeel van de tuin, of zelfs een poortje. Ook heb ik al tijden een prachtig opknap-bankje in de wacht staan waar ik nog geen seconde naar omgekeken heb.. en is het aanpakken van de wildernis achter de kas sowieso al naar de herfst of naar volgend voorjaar verschoven. Te warm, te loom, te laks.
Loslaten is ook een kunst! De zomer is zo heerlijk relaxt verlopen en dat is puur genieten. Om de zoveel dagen fietste ik via bospaadjes en langs oude boerderijtjes naar de volkstuin. Daar deed ik dan een inspectierondje. Een beetje snoeien, dieven, opbinden, uittrekken, schoffelen, water geven, mesten.. net wat nodig was. Even bijkletsen met de buurtuinders, en dan de oogst van de dag verzamelen. Een beetje voor mezelf, een beetje voor de kippen, een beetje om weg te geven of te ruilen. Met een volle fiets weer richting huis (waar de kippen al héél snel een pavlovreactie ontwikkelden.."fiets staat gelijk aan lekkers" haha)
Het harde werken is weer voor andere tijden. Als het weer weer wat koeler (wel droger) en het leven gestructureerder wordt. Zo houdt ik mezelf voor ; )

3 opmerkingen:

Janneke zei

Wat is dit een heerlijke grote volkstuin, daar kun je je energie wel in kwijt, maar wel leuk en.....lekker voor de kippen en jullie zelf.

Anoniem zei

geweldig hoeveel vierkante meter is jouw tuin? de mijne 125 m2
heerlijk om ke bolg te lezen!

cr-mics zei

Dank je.. ik geloof, uit m'n hoofd, 220 m2. Iets meer dan 200 in ieder geval. Al zijn nog niet al die vierkante meters ook officieel in gebruik (een gedeelte is nog 'wildernis' dat ik moet zien te heroveren..haha)