dinsdag 3 december 2013

C: Moestuin winterklaar

Het is alweer een tijdje geleden dat ik over m'n moestuin heb geschreven, zo lijkt het net of ik daar niets meer doe. Maar niets is minder waar. Hoewel ik wél merk dat het lastig blijft om regelmatig naar de volkstuinen toe te gaan nu al m'n cursussen sinds september weer van start zijn gegaan. Oh, had ik maar alle tijd van de wereld... een wens waar ongetwijfeld meer mensen mee zitten.

Met het einde van de zomer kwam zo langzamerhand ook een einde aan de oogst. En zo zoetjesaan betekent dat dat je de tuin kan gaan prepareren voor de winterrust. Maar voor het zover was ben ik eerst goed gaan kijken naar wat ik eventueel nog wilde veranderen, en dat was nog best wel wat.
Zo stond er bijvoorbeeld een grote bessenstruik tegen de kas aan waar ik niet zo van was gecharmeerd. Hetzelfde gold ook voor een braam. Beide stonden met hun wortels ook nog vol in een zevenblad-plaag dus ik besloot die er maar uit te halen. Verder groeide er aan de achterkant van de tuin, bij het slootje, een behoorlijke kluwen riet-achtig spul waar ik liever vanaf wilde. Dus dat betekende Grote Opruiming.
Op vrije droge dagen in oktober en november toog ik dus naar de moestuin om steeds even flink te keer te gaan. Zwaar werk wel, dat uitspitten en afvoeren, maar het gaf ook lucht en ruimte in de tuin. En zo nieuwe mogelijkheden voor de plannen voor volgend jaar.
Kas schoonmaken, ook zo'n markeringsmoment dat de wisseling van de seizoenen aangeeft. De tijd van overvloedige en zoete tomaten is voorbij. Die maken plaats voor de potplanten die wat meer beschut de winter door moeten komen. Dus alles leegruimen, schoonspoelen en de witte kalklaag van het glas schrobben dat ooit beschermde tegen de brandende zon. Wel kaal opeens weer.

Maar de allerleukste winterklus vind ik toch wel het toedekken van de bedden met mulsch. Al viel het nu op een trieste mistige dag, de hele tijd bleef het bewolkt en grijs. Toch, het heeft wel iets. Het lijkt alsof je de tuin toestemming geeft om te rusten en je stopt het liefdevol toe met allerlei lekkers en warms voor de koude wintermaanden.

Ik schoonde eerst de bedden wat op. Hier en daar waren toch stiekem wat brandnetels gaan groeien of kwam nog een klein stukje zevenblad omhoog, die werden rigoureus met wortel en al eruit gehaald. De rest van de onkruiden of groenbemester wat ondergeschoffeld.
De plantensteunen/ trellissen aan de kant, en van het preibed alle prei alvast in een hoekje ingekuild.
Vervolgens een flinke laag half verteerde biologische compostmest erop, afhankelijk van het teeltplan voor volgend jaar wat meer of minder. En hier en daar ook nog wat bladcompost van vorig jaar. En tot slot op weg voor een grote aanhanger vol mulsch.

Vaak kun je dat in deze tijd van het jaar wel bij tuincentra/hoveniersbedrijven krijgen. Er wordt veel gerooid en gesnoeid in deze periode. Ik nam een mengsel van gehakseld snoeihout met soms nog wat bladeren erbij. Kijk eens wat voor damp er vanaf komt, dat is van de warmte die eronder zit. Het ruikt ook nog eens heerlijk naar vers hout. Lekker buitenwerken!

Het is meestal een mengsel van vanalles en nog wat. In variërende grootte en van verschillende soorten boomtakken. Best gebruik je geen hout van naaldbomen of te hard hout, zoals eik. Maar als dat er een beetje tussen zit is het niet heel erg, zolang het gemixt is met ander hout.

Omdat de auto vanwege de nattigheid niet meer op het volkstuinencomplex mag komen was het behoorlijk wat op en neer lopen met kruiwagens, maar het is uiteindelijk gelukt. Alle bedden liggen onder een laag van minimaal 5 cm. mulch. Op het eind heb ik er nog wat korrels overheen gestrooid om de compostering op weg te helpen. Schimmels en bacteriën kunnen dan hun werk gaan doen. Over een tijdje ga ik ook nog wat kalk strooien, maar voorlopig ben ik met dit deel van de moestuin klaar.

Het rechter gedeelte van de tuin (het nieuwe stuk wat er afgelopen Mei bij is gekomen.) is al voor een heel groot deel opgeschoond. Daar hebben afgelopen seizoen aardappelen en pompoenen gestaan. Nu voornamelijk nog resten Oost-Indische kers. En helaas daarachter nog een lapje met behoorlijk wat zevenblad, waar de bessenstruiken en de braam heeft gestaan. Helemaal klaar ben ik dus nog niet, maar het schiet al op. Wellicht bewaar ik dat laatste lapje voor het voorjaar. Vind dat ik zelf ook wel wat tuinrust heb verdiend inmiddels.

Geen opmerkingen: