dinsdag 3 december 2013

C: Achterstallig onderhoud kippenren

De laatste zondag van november, afgelopen zondag, werd ik verrast door het herfstzonnetje. Wat was het weer even lekker weer buiten en ik was ook nog eens vrij!! De perfecte dag om eindelijk iets te doen aan het achterstallig onderhoud van het kippenrennetje. Precies de plek waar de zon scheen trouwens!

Toen ik afgelopen zomer de kippetjes kreeg had ik daarvoor al nagevraagd hoe hoog het rennetje moest zijn voor dat ras, zodat ze er niet overheen zouden vliegen. Volgens de fokker was dat voor een zwaar ras als de Orphington(kriel) maar 80 cm. dus daar was ik ongeveer vanuit gegaan. Werkelijk nog geen 15 minuten nadat de kippetjes voor het eerst in de ren kwamen zat Fops, de grijze ondernemende kip van toen nog geen 10 weken oud, al vrolijk op de bovenste ijzerdraadjes!!! Aaaghr.  Moe van al het klussen van de weken daarvoor heb ik er gauw een net overheen gegooid en dat bleek afdoende. Niet mooi maar ach... dat kwam nog wel eens.

Maar ja.. zoals dat gaat kwam het er niet gauw van. Tot vandaag. Het net ging weg en de kippetjes kwamen meteen nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen was. Precies in het warmste plekje van de tuin. In het zonnetje en uit de wind.

Dus al gauw ploften ze erbij neer om even heerlijk te zonnebaden en te dutten. het harde werken lieten ze liever aan mij over. Zoals echte pubers betaamt.

Niet het meest moeilijke klusje trouwens. Het hout en het gaas had ik al maanden geleden in huis gehaald. Het was een kwestie van passen en meten, beetje zagen, boren en schroeven. Fops, de grijze kip, scharrelt inmiddels rond m'n voeten, zij hield de werkzaamheden goed in het oogje.

En klaar zijn we! Het gaas loopt nu recht omhoog en over het rennetje heen. Nu kan ik het met plastic doorzichtig zeil of een tijdelijk golfplaten dakje in de winter ook daar droog en sneeuwvrij houden. Zullen de dames vast blij mee zijn!

 
Al zitten ze eigenlijk nooit in hun rennetje. Liever scharrelen ze de hele tuin rond en snoepen uit de moestuin (Ze hebben tot nu toe nog nooit een ei gelegd!! Verwende dames zijn het!!)

Geen opmerkingen: