woensdag 30 januari 2013

C: vogel versus kat

Mijn lieve kat Wurre is nou niet bepaald de grootste vogelvriend die er is. Het liefst jaagt ze erop, of loert ze ernaar met allemaal moorddadige gedachten in haar kopje. Gelukkig vaak zonder succes. Vogeltjes zijn haar toch te slim af. (Muisjes daarentegen worden wel regelmatig dood thuisgebracht, evenals allerlei rubberen voorwerpen zoals verschrompelde ballonnetjes, postelastieken of de buurvrouws tuinhandschoenen.)

Toch is Wurre de laatste tijd de grootste investeerder in ons huishouden in het goede doel "Help de vogels".
Elke avond als ze thuis bij me op de bank komt liggen ga ik namelijk met een borsteltje door haar vacht. Ze zit nu zo prachtig in een vol wintertenue, maar heeft met die nattigheid buiten al gauw last van klitjes.
Alle haren die ik losborstel bewaar ik in een oud uiennetje en hang ik over een maandje buiten om de vogeltjes te voorzien van heerlijk warm nestmateriaal. Want reken maar dat het zacht is en prima isoleert!

Overigens, hondenharen zijn ook prima geschikt voor dit doel (al heb ik hondjes die niet verharen.)
Of anders kun je een netje maken met allemaal kortgenipte restjes wol in vrolijke kleuren. Geloof me als ik zeg dat de vogeltjes daar straks heel erg blij mee zullen zijn!

Deze foto maakte mijn man trouwens afgelopen week in de moestuin. Over het lange pad leek het net of een kat en een vogel gezellig samen in de sneeuw een stukje opgelopen waren.

De kat zou vast willen dat dat waar was geweest!
Anders Wurre wel!

Geen opmerkingen: