zaterdag 8 december 2012

C: Winterstek Vlier

Ik heb hier in deze blog vaak genoeg m'n "liefde" voor de vlier betuigt. En nu gaat het zelfs zo ver dat ik er eentje wil hebben voor mezelf.
Nu dat ik namelijk een moestuin toegewezen heb gekregen bij m'n volkstuinvereniging, heb ik opeens ook ruimte om een vlier neer te zetten. Tenminste, er moet wel eerst nog een enorme conifeer gerooid worden (kleinigheidje..ehum), maar dan is er in principe plek voor iets nieuws...
Vandaar dat ik eens rond ben gaan zoeken, en wat bleek, je kunt vlieren kennelijk vrij goed stekken! En dan is nú ook nog eens de tijd om dat te doen. Een winterstek noemen ze dat. Komt dat even mooi uit!

Je kunt hier kijken voor een video over het stekken van een vlinderstruik. De methode is voor een vlier precies hetzelfde. Beter kan ik het niet uitleggen.

Bij mij staan ze nu zo in een koude bak:

Het was even schrikken want toen ik drie weken geleden naar de grote vlier toeliep (waar ik afgelopen jaar de meeste bessen van heb weten te plukken) om takken te rooien, bleek die al helemaal tot de grond toe gesnoeid. Oeps, schrikken, als die de winter maar doorkomt zo. Moest daarom uitwijken naar een oudere vlier verderop. Ik hoop dat dat voor de resultaten niet uitmaakt. Heb voor de zekerheid ook Mirjam gevraagd om van de vlier op haar stukje moestuin wat stekken te nemen. Hopelijk slaan er dan een paar aan.
Mochten er meer aanslaan dan ik op mijn stukje moestuin kwijt kan dan heb ik m'n oog al laten vallen op een kalig stukje bosrand hier in de buurt. Ga ik (illegaal? sssst) wat neerplanten. In mijn optiek kunnen er nooit teveel vlierstruiken zijn namelijk. De voordelen zijn gewoon té groot.
Nu maar afwachten... en hopen dat er meer mensen op het idee komen om een vlier te stekken! Ik hoor het graag!



Update: De vlierstekken staat nu zo'n anderhalve maand in de grond en vertonen al hun eerste knoppen!!! Is het gek dat ik daar zo blij van werd dat ik een vreugdesprongetje heb gemaakt? Ik blijf het wonderlijk vinden dat een bosje ogenschijnlijk dooie takken al zo snel weer tekenen van leven geeft. Joehoe!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Dat ga ik ook doen !
Dank voor de tips (en het filmpje.
Ben benieuwd wat het resultaat over een paar maanden is...

cr-mics zei

Hallo Marleen.
Leuk om te horen! Bij mij zijn bijna alle vlierstekjes afgelopen winter aangeslagen. Ik heb ze alleen de hele zomer in potten laten staan omdat ik op m'n moestuin nog niet zover was om ze uit te planten, die plek moet ik eerst nog goed onkruidvrij maken. Daardoor zijn de stekjes niet zo goed gegroeid als anders in de volle grond. Een kleine achterstand maar ze zijn toch wel zo'n 40-50 cm nu. Komend voorjaar mogen ze eindelijk 'los'. Veel succes met jouw stekken! Zal vast goed gaan!