vrijdag 28 december 2012

C: Sinaasappelcake uit de kachel

Ik kwam deze methode tegen op internet en wilde het gelijk uitproberen. Oorspronkelijk was het geschreven als een mogelijkheid om te doen tijdens het kamperen in de zomer. Gezellig rond een kampvuur zitten en meteen daarin ook iets lekkers klaarmaken. Maar zo lang wil ik helemaal niet wachten! Wat in een kampvuur kan, dat moet ook in een  kachel kunnen, dacht ik zo. Dus daarom stond het met Kerst op het menu, als experimenteel toetje. Spannend!

Je hebt nodig: 1 sinaasappel (per persoon) die je op 2/3 doorsnijdt, zodat je een groter stuk hebt en een kapje.
Pers alle delen uit. Nu heb je een soort "bakje" met een dekseltje. En vers sap.
Neem een beetje cakemix (gekocht of zelf gemaakt, ik hou het makkelijk met een pakje complete kruidcakemix van de supermarkt.) en gebruik het sinaasappelsap om de droge mix aan te lengen tot een dikkig papje. (Je hebt daarvoor niet alle sap nodig anders wordt het te dun, de rest lekker opdrinken. Maak genoeg om je uitgeholde sinaasappel(s) tot 1 cm onder de rand te vullen.
Onderin verstop ik nog een stukje donkere chocolade en wat verkruimelde pecannoten. Het is tenslotte Kerst.. Nou ja, anders had ik het óók gedaan.
Niet helemaal tot de rand vullen want de cake gaat nog rijzen. (In dit geval pulpte de cake later een klein beetje over, maar gelukkig niet veel. Toch, de volgende keer beter op letten.)
Doe het kapje er weer op en wikkel zo de hele sinaasappel in een dubbele laag aluminiumfolie. Redelijk strak zodat het kapje er niet afschuift.
En dan in de kachel (of in het kampvuur.) Let wel op dat je het niet in de vlammen legt maar dat je een stukje vrijmaakt waar het in de hete as kan liggen. Nu is het wachten. Om de 10 minuten draaide ik de zilveren ballen zodat ze gelijkmatig warm konden worden. (Niet met je handen, maar met zo'n bbq-tang) Na een half uurtje gingen ze óók op de kop. De cake is dan al genoeg gegaard en zal niet leeglopen.
(Zie je trouwens m'n kat Cousje lekker naast de kachel liggen, linksonder?  Heerlijk genietend, hmmmm)
Na een uurtje in totaal (dat was de tijd die op het pak van de cakemix stond) ben ik eens gaan kijken. De cake stulpte dus door het spleetje van het kapje heen en daar was het ook een beetje aangebrand, maar dat kon je heel makkelijk weghalen. (De volgende keer iets beter opletten dat ik de sinaasappelbakjes niet té vol doe met de cake.) De buitenkant van de onderste helft zag ook behoorlijk zwart maar de schil had de cake goed beschermd want binnenin was het één en al goddelijkheid, met een vleugje sinaasappelsmaak! Even was ik bang dat het nog iets te nat was want bij het afhalen van het kapje leek het nog een beetje vochtig, maar dat was schijn, de cake was perfect. Het enige nadeel is dat het niet meer is dan wat er in zo'n sinaasappel kan, want eigenlijk had ik wel even door willen eten! Haha.
En als punt van perfectie voor de volgende keer: Geen chocolade meer dóór de cakemix, maar in plaats daarvan een chocoladesausje voor óver de warme cake. Ik denk dat het dan nóg lekkerder zal zijn.
Echt, jullie moeten dit een keer proberen. Het is zo leuk om zo te koken! Als het niet in de kachel is deze winter, dan minstens een keer tijdens de barbecue of in het kampvuur van de zomer. Ik denk dat gewone cake in citroenen ook heel lekker zal zijn! Oh...krijg nu alweer honger!

Geen opmerkingen: