zondag 12 augustus 2012

C: Druivensap

Wat vliegt de tijd, we zitten alweer tegen het eind van de zomer! De tuin staat er vol en kleurig bij en ik geniet van alle vruchten die zich in mijn kleine achtertuintje ontwikkelen tot eetbare lekkernijen. De appeltjes van de kleine appelboom gaan traditiegetrouw in twee fasen in de appeltaart. (Zowel op mijn verjaardag als op die van mijn man, duurt niet zo lang meer.) Ook de tomaten gaan dit jaar goed. Ik heb maar drie planten maar er hangen knotsen aan en geen spoor te zien van ziekte of iets anders akeligs.. Het verhoogde kasje bevalt ze zeker!
Dit jaar een experiment gedaan met pompoenen op het schuurdakje. De ruimte thuis is beperkt en zolang ik nog geen volkstuintje heb (sta al 3/4 jaar op de wachtlijst!) is creativiteit geboden. In drie grote speciebakken heb ik ze dus op het dak gezet waar ze voldoende zon en ruimte hebben. De opbrengst is niet zo groot als in de volle grond en ik moet zeker niet vergeten om ze op tijd water en voeding te geven, maar verder gaat het goed!

Mijn ogen zijn nu vooral gericht op de druif. 4 jaar geleden neergezet en inmiddels uitgegroeid tot een volle plant met vrolijke trossen. Helaas hebben de merels dat ook gezien. Ondanks de aanwezigheid van de poezen vliegen ze af en aan in hun strooptocht. En hoezeer ik de vogels ook wat gun, gaat dit me toch wat te ver. We hebben daarom grote plastic stroken opgehangen die ruisen bij elk zuchtje wind. Het ziet er niet erg mooi uit, maar het werkt wel!! De oogst blijft vooralsnog behouden.

Vorig jaar heb ik voor het eerst sap gemaakt van de druiven. Ik kocht een stoomextractor en daar heb ik geen moment spijt van gehad. Een mooi groot schijnend ding op het vuur, dat pruttelt en zucht en het heerlijkste warme sap schenkt.


Het gaat heel makkelijk. Je wast de druiven..(of ander fruit).. zonder dat je velletjes, steeltjes, klokhuizen, pitjes of iets dergelijks weg hoeft te halen.


Je vult de bovenste pan met het fruit, de onderste met water en zet het op het vuur met de deksel erop. 


Na ongeveer een uurtje kun je dan gaan aftappen. Dat kan in opgespaarde flessen. Het enige waar je goed op moet letten is dat die flessen goed gesteriliseerd zijn en dat het glas heet is als je het sap erin tapt, anders zou het wel een kunnen gaan springen door het temperatuurverschil.


Na het aftappen blijft er in de bovenste pan een behoorlijk ingeslonken hoeveelheid over. Dit kun je bij het compost gooien (wij hebben een wormentoren). Al denk ik dat ik dit jaar ook een gedeelte achterhoud om met wat vogelzaad zaad door vet te smelten, voor de merels!


Wat overblijft is een heerlijk zoet sap wat máándenlang goed blijft. De rode dopjes kun je los kopen, ze zorgen dat het sap goed dicht en onder vacuüm afgesloten zit. Na opening in de koelkast bewaren.

Zucht, met zo'n vooruitzicht lijkt de winter niet zo erg!

Nawoord september 2012: Deze zomer had ik 10.7 kilo aan druiven (gewicht incl. de steeltjes) en dat gaf 8.7 liter sap. Dat is natuurlijk niet allemaal puur sap want ook het stoomwater komt erin terecht, maar het is wel meer dan ik in eerste instantie van die hoeveelheid had verwacht! Heel wat flesjes staan er nu in de voorraadkast. Vond ik een beetje veel om allemaal eigenhandig een etiket voor te stempelen. Maar gelukkig was ik op de hoogte van deze site.. Kun je gratis o.a. prachtige vintage labels downloaden. Leuk!

Nawoord 6 september 2013: Wow, ik dacht dat ik minder druiven had, maar dit jaar had ik toch zo'n 12.7 kilo aan druiven hangen. 2 kilo meer! Het was wel bijna een maand later rijp dan vorig jaar. Wellicht door het lange koude voorjaar? Kwam er daardoor wel achter dat je met de sappan niet aan één stuk door kunt blijven sappen. De onderste pan kookte droog en aangezien daar een beetje druivensap van de tweede pan in gelekt was (met druivensuiker erin) kreeg ik een hele zwarte aangebrande suikerlaag in de pan. Grrrr, dat werd schrobben. (Klik hier.)

Nawoord 2014: Ondanks dat de vogels al redelijk wat druiven hadden opgesnoept gaf de druif dit jaar 17 kilo!Vijf uur later allemaal omgezet in ongeveer 13 liter druivensap! Zie foto hieronder:


2 opmerkingen:

Ruth zei

Ik zag je blog over sqap maken, ben sinds vandaag in het bezit van een sappan en vroeg me af of die dopjes die je op de flessen hebt zitten over willekeurig elke 'gewone' fles kunt schuiven, deze dopjes kende ik nog niet.

cr-mics zei

Ja dat kan. Er zijn twee maten: voor het type wijnfles en het type bierflesje. Je kunt dus zelf flessen opsparen en hergebruiken. (Wel goed schoonmaken van te voren.) Zie http://www.brouwmarkt.nl/kapjes-flessendoppen-c-323_8223.html
Succes met je sappan, is leuk hoor!