donderdag 5 juli 2012

C: Frisse groene salade.

Wat een temperaturen de laatste dagen en wat een drukkend weer. Het lijkt wel alsof er een warme natte deken over Nederland hangt. In mijn kleine achtertuintje, die op het westen ligt, loopt de temperatuur onder het afdak op tot bijna 40 graden. De peper -en paprikaplanten doen het er goed op, maar voor de gewone sterveling is het niet te houden.
Nero, het konijntje van m'n neefje, logeert een paar weken bij me en aangezien haar hok onder het afdak staat mag ze vanaf de namiddag los in de tuin zodat ze een koel plekje kan zoeken. (Tot nu toe blijft ze ook nog netjes uit m'n moestuin!)
Cousje zegt even gedag, gaat goed samen.

Op dagen als deze staat warm avondeten me tegen en hou ik het bij een koele salade.
In de moestuin is ook genoeg te vinden daarvoor. Ik pluk de frisse jonge blaadjes van verschillende slasoorten, vul het aan met komkommer en lenteui, en dan een flinke haffel groene kruiden erdoor..Dille -en venkelblaadjes, peterselie, bieslook en uiteraard veel munt..
Dan een goeie scheut biologische yoghurt, een klein knoflookteentje, peper en zout en een scheutje olijfolie erbij. Tot slot wat paprikapoeder, alles goed mengen en voor de mooi wat blauwe boragebloemetjes erop.
Ik kan je verzekeren, deze salade verkoelt het oververwarmde systeem wel! Precies wat je nodig hebt.

Ik zag net op buienradar dat er een flinke onweersbui deze kant op komt. Over een uurtje is het hier. Ik ben precies op tijd met het maken van een afdakje voor de tomaten. Heb het kasje waar ze uit waren gegroeid verhoogd met palen. Niet m'n mooiste bouwwerk ooit, maar daar geven de tomaatjes niets om!

Laat die regen alsjeblieft komen!
(Behalve in Frankrijk, want daar slaapt Mirjam in een tentje!)

Geen opmerkingen: